Indemnizatia pentru somajul tehnic suportat din bugetul fondului de somaj
Salariatii ce au contractele de munca suspendate din initiativa angajatorului, in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, pot primi o indemnizatie pentru somajul tehnic platita din bugetul fondului de somaj, pentru perioada starii de urgenta,
Indemnizatia bruta este In valoare de 75% din salariul de baza, dar nu poate fi mai mare de 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea legii bugetului asigurarilor sociale de stat. In anul 2020, salariul mediu brut este suma 5.429 lei, astfel ca indemnizatia maxima bruta este de 4.071 lei, respectiv 2.381 lei net.
Ce categorii de salariati pot beneficia de indemnizatia pentru somajul tehnic?
Exista doua categorii de salariati ce pot beneficia de aceasta indemnizatie:
a) salariatii ai angajatorilor ce au intrerupt activitatea total sau partial ca urmare a masurilor luate de autoritatile publice pentru aplicarea starii de urgenta. Acesti angajatori trebuie sa detina un Certificat de situatii de urgenta, ce va fi eliberat de Ministerul economiei.
b) salariati ai angajatorilor ce isi reduc activitatea ca efect al epidemiei si nu au capacitatea financiara de a efectua plata salariilor. Din pacate, pentru aceasta categorie de salariati, pot beneficia de indemnizatie doar 75% din angajatii cu contracte de munca active, existente la data de 21 martie 2020, data intrarii In vigoare a ordonantei.
Pentru aceasta a doua categorie de salariati, unde s-a redus activitatea angajatorului, plata indemnizatiei se va realiza In baza unei Declaratii pe propria raspundere a persoanei ce reprezinta angajatorul, din care sa rezulte ca incasarile din luna anterioara depunerii declaratiei s-au diminuat cu un procent de minim 25% fata de media incasarilor din lunile ianuarie si februarie 2020 si angajatorul mentioneaza cu nu poate achita salariile. Deci este vorba despre incasari si nu de nivelul veniturilor sau a cifrei de afaceri.
Modelul declaratiei va fi adoptat prin ordin al Ministrului Muncii.
Pentru a se deconta sumele de la fondul de somaj, angajatorii trebuie sa depuna in luna curenta pentru luna anterioara, prin email, la agentia locala pentru ocuparea fortei de munca, o cerere insotita de lista persoanelor ce beneficiaza de aceasta indemnizatie.
Plata indemizatiilor din fondul de somaj se face In cel mult 30 de zile de la data depunerii documentelor.
Indemnizatia este supusa impozitului pe venitul din salarii si asigurarilor sociale obligatorii, ce sunt retinute de angajator din sumele primite de la fondul de somaj. Deci, se ramburseaza indemnizatia bruta.
Pentru aceasta indemnizatie nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca.
In concluzie, se vor transmite prin email la agentia pentru ocuparea fortei de munca, urmatoarele documente:
a) Pentru angajatii la care activitatea a incetat sau a fost diminuata ca urmare a deciziei autoritatilor ca urmare a instituirii starii de urgenta:
- Cerere, Anexa nr. 1;
- Certificat de situatie de urgenta;
- Lista persoanelor ce beneficiaza de indemnizatie.
b) Pentru angajatii la care s-a redus activitatea, generata de situatia economica de ansamblu:
- Cerere, Anexa nr. 2;
- Declaratie pe propria raspundere cu diminuarea Incasarilor;
- Lista persoanelor ce beneficiaza de indemnizatie.