Accident de munca. Ce trebuie facut?

Comunicare accident de munca, contributii sociale.

Un accident de munca? NU este de dorit, insa, daca se intampla, care este procedura care trebuie indeplinita in cazul producerii acestuia?

Pentru indemnizatia aferenta se platesc toate contributiile sociale sau doar o parte a acestora?

Care este procedura de informare a autoritatilor competente in domeniu?

Angajatorii au obligatia de a comunica asiguratorului accidentele soldate cu incapacitate de munca sau cu decesul asiguratilor. Comunicarea trebuie realizata de indata ce angajatorul a luat cunostinta despre accident.

In cazul accidentelor de munca, certificatul medical se vizeaza in mod obligatoriu, prin grija angajatorului, de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv de casa teritoriala de pensii in a carei raza se afla sediul angajatorului sau domiciliul asiguratului (conform art. 32 din Legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale).

Important

Pana la stabilirea caracterului de munca al accidentului sau caracterului profesional al bolii, contravaloarea serviciilor medicale acordate va fi suportata din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, urmand ca decontarea sa se realizeze ulterior din contributiile de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, dupa caz .

Cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca reprezinta 80% din media veniturilor salariale brute realizate in ultimele 6 luni anterioare manifestarii riscului. (conform art. 33 alin 1 al aceleiasi legi).

Alin. (3) al aceluiasi articol stabileste ca, cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca in cazul urgentelor medico-chirurgicale este de 100% din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare manifestarii riscului.

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale se suporta in primele 3 zile de incapacitate de catre angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale (art. 34).

Impozitul pe venit si contributiile sociale in cazul accidentelor de munca

Sunt scutite de la plata impozitului pe venit persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor, conform art. 60 pct. 1 lit. b) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

De la plata contributiilor nu sunt reglementate scutiri pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat.

Iata mai jos modul in care indemnizatiile sunt purtatoare sau nu de contributii sociale:

Pentru indemnizatia de incapacitate temporara de munca cauzata de accident de munca sau boala profesionala suportata de angajator:

1) CAS angajator si salariat nu se datoreaza;

2) Contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se stabileste prin aplicarea cotei prevazute de lege asupra indemnizatiei pentru incapacitate de munca, survenita ca urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale si se suporta de catre angajator, conform 159 alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal (nu se retine de la salariat);

3) Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate a angajatorului se datoreaza, conform art. 158 alin. (2) lit. b) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

4) Contributia pentru concedii si indemnizatii se datoreaza conform art. 196 alin. (1) lit. b) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

5) Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj (individuala si angajator) se datoreaza conform art. 187 alin. (1) lit. l) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

6) Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale nu se datoreaza;

7) Contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale se datoreaza conform art. 212 alin. (1) lit. e) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

Pentru indemnizatia de incapacitate temporara de munca cauzata de accident de munca sau boala profesionala suportata din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale:

1) CAS angajator si salariat nu se datoreaza;

2) Contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza, dar se suporta din fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale (nu se retine de la salariat). Angajatorul va retine din contributia datorata fondului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate conform art. 159 alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

3) Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate a angajatorului nu se datoreaza, conform art. 158 alin. (2) lit. b) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

4) Contributia pentru concedii si indemnizatii se datoreaza, dar se suporta din fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, conform art.196 alin (1) lit. b) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

5) Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj (individuala si angajator) nu se datoreaza;

6) Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale nu se datoreaza.

De retinut

In cazul unui accident de munca, indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale nu genereaza contributii sociale de plata.

Contacteaza-ne pentru detatii