Criterii TVA – risc fiscal

Criterii TVA – risc fiscal
De la sfarsitul anului 2017 legislatia privind inregistrarea in scopuri de TVA s-a modificat substantial. ANAF face de atunci o evaluare constanta a riscului fiscal in ce priveste TVA
Noutatea este si ca procedura prin care se obtine inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune ia in calcul un set diferit de indicatori.
La data de 03.10.2017 a fost publicat in Monitorul Oficial nr 780 Ordinul Ministrului Finantelor nr 2856/02.10.2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in cazul inregistrarii si anularii inregistrarii in scopuri de TVA, care a intrat in vigoare in aceeasi zi.
Ordinul introduce un numar de 5 indicatori care genereaza risc fiscal ridicat si care sunt luati in considerare de ANAF in analiza de risc privind TVA (Anexa nr. 5: Criterii pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal).
Unul dintre acesti indicatori este nou introdus si se refera la faptul ca o firma prezinta risc fiscal ridicat daca are cel putin un administrator persoana fizica nerezident, iar capitalul social al acestei firme este sub 45.000 lei!
Un numar foarte mare de firme romanesti sunt in aceasta situatie. De aceea, desi se vor genera anumite costuri, este recomandabil sa se procedeze cat mai curand posibil la inregistrarea cresterii de capital social la Registrul Comertului teritorial la nivelul de minim 45.000 lei (daca marirea de capital social nu se inregistreaza la Registrul Comertului, ea nu este opozabila tertilor).
In caz contrar exista posibilitatea foarte mare ca ANAF sa suspende codul de TVA al societatii respective.
Marirea de capital social se poate face prin 2 metode principale:
– prin noi aporturi (de numerar sau active)
– prin conversia datoriilor catre asociat(i) persoana fizica sau juridica
Majorarea de capital prin conversia creantelor in parti sociale/actiuni poate fi facuta atunci cand datoriile catre asociati (adica creanta acestora asupra firmei) indeplinesc urmatoarele conditii:
– creanta este certa, adica nu exista dubii asupra existentei sale (apare in contabilitate, in general pe baza unor facturi sau contracte de imprumut)
– creanta este lichida, adica are o valoare clara
– creanta este exigibila, adica a depasit scadenta de rambursare prevazuta in factura sau contractul care sta la baza acesteia.
De regula Registrul Comertului accepta ca operatiunea de constatare a caracterului cert, lichid si exigibil al creantei sa fie facuta de catre asociati si consemnata in hotararea AGA sau in decizia Asociatului Unic, si nu neaparat prin expertiza contabila. Un raport de expertiza contabila se solicita totusi atunci cand de exemplu creanta este intr-o alta moneda decat leul.

Procedura de inregistrare a cresterii de capital social este cea descrisa in Legea 31/1990 a societatilor, iar documentatia necesara este detaliata pe site-ul ONRC la adresa:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/mentiuni/persoane-juridice/majorarea-capitalului-social

Contacteaza-ne pentru detatii