Declaratia 394-Facturile simplificate 2016

Declaratia 394-Facturile simplificate

Ce informatii trebuie sa contina facturile simplificate?

Recent a fost publicat in M.O. nr 242/2016 Ordinul presedintelui ANAF nr.1105/2016 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA.

Conform acestui act normativ, data la care va incepe utilizarea noului formular 394 a fost amanata pana la 1 iulie 2016. Unul din elementele care vor face ca aceasta declaratie sa fie una extrem de laborioasa este acela ca prin intermediul ei vor trebui declarate si facturile simplificate.

Facturile emise in sistem simplificat trebuie sa conțina cel puțin urmatoarele informații:

a) data emiterii;

b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;

c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;

d) suma taxei colectate sau informațiile necesare pentru calcularea acesteia;

e) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura, o referire specifica si clara la factura inițiala si la detaliile specifice care se modifica.

Ce valoare au facturile simplificate?

In conformitate cu articolul 319, paragrafele 12 si 13 ale Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, persoanele impozabile pot emite facturi simplificate atunci cand valoarea facturilor sau a documentelor sau mesajelor tratate drept factura, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 EUR.

Exista in insa si posibilitatea ca, in urma consultarii Comitetului TVA instituit in temeiul prevederilor art. 398 din Directiva 112, prin ordin al ministrului finanțelor publice sa se poate aproba ca o firma sa poata emite facturi simplificate si in urmatoarele cazuri:

a) atunci cand valoarea facturii, inclusiv TVA, este mai mare de 100 EUR, dar mai mica de 400 EUR; sau

b) atunci cand practica administrativa ori comerciala din sectorul de activitate implicat sau condițiile tehnice de emitere a facturilor face/fac ca includerea tuturor datelor cerute unei facturi obisnuite sa fie extrem de dificila.

Care este procedura de emitere a facturilor simplificate?

Procedura este urmatoarea:

– in vederea emiterii de facturi simplificate, Direcția generala de legislație Cod fiscal si reglementari vamale din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, la solicitarea firmelor interesate sau din oficiu, va consulta Comitetul TVA;

– firmele interesate care solicita consultarea Comitetului TVA pentru emiterea de facturi trebuie sa prezinte Direcției generale de legislație Cod fiscal si reglementari vamale motivația solicitarii emiterii de facturi simplificate. Din motivația prezentata trebuie sa rezulte motivele obiective pentru care nu este posibila emiterea facturilor care conțin toate elementele obisnuite;

– Direcția analizeaza daca exista motive obiective pentru care se solicita emiterea de facturi simplificate;

– daca nu sunt indeplinite condițiile minimale prevazute de lege si/sau se constata ca nu exista motive obiective pentru solicitare, aceste informații se comunica solicitantului;

– solicitarile avizate favorabil de Direcție se transmit in vederea consultarii Comitetului TVA, conform prevederilor Directivei 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata. Ulterior consultarii Comitetului TVA, ministrul finanțelor publice emite un ordin prin care aproba emiterea de facturi simplificate.

Atentie! Nu se pot emite facturi simplificate atunci când societatea efectueaza livrarea de bunuri ori prestarea de servicii pentru care taxa este datorata in alt stat membru, in care aceasta societate nu este stabilita, iar societatea obligata la plata TVA este cea careia i-au fost livrate bunurile sau i-au fost prestate serviciile in acest alt stat membru.

Contacteaza-ne pentru detatii