Impozitare cladiri 2016
Monitorul Oficial nr. 0208 de astazi 21 martie 2016, aduce una dintre cele mai importante clarificari cu privire la persoanele fizice care detin in proprietate cladiri.
Calculul impozitului pe cladiri era foarte clar daca proprietarul detinea cladiri care aveau fie destinatie rezidentiala, fie destinatie economica(locul unde se desfasoara activitate economica).
Astfel, in acest act normativ se aduc clarificari privind determinarea impozitului cand in aceasta cladire se desfașoara activitați economice sau respectiva locație are destinație mixta.
Astfel se delimiteaza 2 mari situatii:
1. Cladire cu destinatie mixta pentru care se poate delimita suprafata utilizata in scop economic de suprafata utilizata in scop residential.
Astfel la lit e pct. 6 și 7 din norma de aplicare, se precizeaza urmatoarele:
Atunci cand intr-o cladire aflata in proprietatea unei persoane fizice unde se desfașoara activitați economice, dar exista și o suprafața folosita in scop rezidențial, iar delimitarea celor doua suprafețe rezulta din documentația cadastrala, impozitul se determina prin insumarea impozitului majorat aferent suprafeței folosite in activitați economice cu impozitul redus aferent suprafeței utilizata in scop rezidențial;
2. Cladire cu destinatie mixta pentru care nu se poate delimita exact suprafata utilizata in scop economic fata de suprafata utiluizata in scop residential:
In lege se prevede astfel:
In cazul in care intr-o cladire aparținand persoanei fizice se desfașoara atat activitați economice, cat și folosirea incintei in scop rezidențial, iar suprafețele nu pot fi delimitate distinct, sunt posibile urmatoarele cazuri:
A. daca sunt decontate utilitațile in sarcina persoanei ce desfașoara activitate economica, atunci pentru intreaga suprafața se aplica impozitul majorat, cel aferent scopului economic;
B. daca nu sunt decontate utilitațile in sarcina persoanei ce desfașoara activitate economica, impozitul se determina in procent redus, aferent scopului rezidențial.
Prin cheltuieli cu utilitațile se intelege cheltuielile comune ale imobilului, respectiv cheltuieli cu energia electrica, gazele naturale, cheltuieli cu energia termica, apa și canalizare.
Legiuitorul reamintește obligația depunerii declarației de impunere de catre persoanele fizice ce au in proprietate la data de 31 decembrie 2015, cladiri nerezidențiale sau cladiri cu destinație mixta. Se precizeaza suplimentar ca depun declarații și persoanele fizice ce dețin cladiri cu destinație mixta la adresa carora nu se desfașoara o activitate economica (aceasta situație este o contradicție fața de prevederile din normele pentru art. 453 din Codul fiscal regasite la pct. 7 din HG nr. 01/2016).
Declarațiile depuse de persoanele menționate vor fi insoțite de unul din urmatoarele documente:
– raport de evaluare din care sa rezulte valoarea cladirii dupa data de 01 ianuarie 2011;
– procesul verbal de recepție in cazul cladirilor finalizate in ultimii 5 ani, din care sa rezulte valoarea cladirii;
– actul de dobandire a dreptului de proprietate, in cazul in care aceasta a fost achiziționata in ultimii 5 ani.
Foarte important: nu se depun documentele enumerate mai sus in cazul cladirilor cu destinație mixta, in cazul in care:
– la adresa cladirii nu se desfașoara activitate economica;
– la adresa cladirii se desfașoara activitate economica, suprafețele folosite nu pot fi delimitate distinct in activitate rezidențiala sau economica și nu sunt decontate cheltuielile cu utilitațile.
Persoanele juridice ce dețin cladiri in proprietate vor depune și acestea declarații de impunere. La acestea se pot anexa unul din urmatoarele documente:
– raport de evaluare la data de 31 decembrie 2015;
– procesul verbal de recepție din care sa rezulte valoarea cladirii, cand aceasta a fost construita in ultimii 3 ani;
– actul de proprietate asupra cladirii din care sa rezulte valoarea construcției, cand aceasta a fost dobandita in ultimii 3 ani.
Daca valoarea cladirii nu rezulta distinct din actul de proprietate, impozitul pe cladiri se va stabilii la valoarea totala din actul respectiv, adica din construcție plus teren.
Incepand cu 01 iunie 2016, direcțiile de specialitate locala vor comunica Ministerului Finanțelor Publice valorile din rapoartele de reevaluare depuse de persoanele fizice și juridice aferente cladirilor din proprietate, in vederea intocmirii unui registru electronic cu valoarea acestor proprietați, potrivit lit. e) pct. 5 din normele de aplicare.
Registrul este unul public, afișat pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor Publice. Aceasta situație trebuie analizata mai bine, intrucat aceste date sunt secrete fiscale. In plus, ne aflam iarași in situația in care datele de lucru ale unei persoane, sunt communicate fara știrea persoanei, catre alte instituții, situație neacceptata de practica comunitara.
Organul competent cu inmatricularea mijloacelor de transport comunica catre autoritațile administrativ teritoriale inmatricularile și radierile de autoturisme avute in evidența acestei instituții.
Comunicarea se efectueaza in format electronic cel puțin anual. In funcție de marimea unitații administrativ teritoriale, comunicarile pot fi facute și lunar, dupa cum se ințeleg cele doua entitați.
Pct. 101 din HG nr. 1/2016 privind normele de aplicare pentru Codul fiscal instituie obligația autoritații publice locale sa țina un registru al mijloacelor de transport aferente localitații respective. Vanzatorul in cazul unei cesiuni de autoturisme trebuie sa inscrie contractul de vanzare cumparare in registrul amintit.
In plus, contractul de vanzare cumparare trebuie in mod obligatoriu sa menționeze acest numar din registru pe langa celelalte elemente minime ale vanzarii.
Normele metodologice mai stabilesc faptul ca elementele minime obligatorii dintr-un contract de vanzare cumparare autoturisme vor fi prevazute intr-un formular tipizat. Contractul se va semna intotdeauna in 5 exemplare, ce vor fi folosite atat la radierea autoturismului, cat și la inmatriculare și vor fi pastrate de parți.